Hij lost het liefst de dingen op vóórdat ze een probleem worden. Achter de schermen zorgt Harrie Marsman alweer 12,5 jaar voor een soepel draaiende organisatie. Met een virtueel oliespuitje zorgt hij ervoor dat de machine zonder haperen blijft werken en klanten kunnen rekenen op een betrouwbare dienstverlening
Een koffiebrander die thee drinkt
In 2009 heeft Harrie een praktijkdiploma boekhouden op zak, als hij begint bij de voorloper van Mijn Geld en Zo. “Ik werkte hiervoor als koffiebrander bij een groot koffiemerk in het midden van het land. Vanwege een reorganisatie kon ik me oriënteren op ander werk en zo kwam ik terecht bij de administratie. Net als bij koffiebranden moet je precies kunnen werken, alle metertjes in de gaten houden en goed op blijven letten.” Harrie houdt nog steeds van koffie. “Maar op het werk kies ik het liefst voor thee. Dat is ook heel lekker.” Knipoogt hij erbij.
Wel op blijven letten
In de loop van de jaren is er veel veranderd aan het werk voor mensen die geld moeilijk vinden. “In het begin deden we alle verantwoording nog op papier, dus was je in de weer met rijen ordners met bankafschriften en facturen. Dat is nu wel anders.” Overigens blijft het ook met geïntegreerde elektronische systemen wel opletten vertelt Harrie. “Als iemand een grootboekcode verkeerd invult moet je dat wel herstellen. Soms begrijpen de systemen elkaar verkeerd.”
Anders werken, beter werken
Wat gelijk is gebleven is de drukte aan het begin van het jaar wanneer de rekeningverantwoordingen en de belastingaangiftes voorbereid moeten worden. Dan springt Harrie bij om alles kloppend te maken. “Ik heb altijd veel plezier in dat soort werk. Wanneer je merkt dat je alles goed voor elkaar hebt. Het werkt blijft natuurlijk veranderen. Je merkt nu hoeveel beter bewindvoerders de klik met klanten maken omdat ze kunnen beeldbellen. Er komt zo weer wat meer persoonlijk contact met de klant en dat is een goede ontwikkeling vind ik.”