Financiële buffer klanten onder druk

Een van de eerste vaardigheden waar Mijn Geld en Zo met klanten aan werkt is sparen. Nu de prijzen sneller stijgen wordt het moeilijker voor klanten om die financiële buffer te bewaken.

Klanten hebben minder te besteden
“We merken het nu al.” vertelt Marjan Oudshoorn van Mijn Geld en Zo, “Over de maanden januari en februari zagen we al dat klanten minder te besteden hadden.” De doelgroep van Mijn Geld en Zo -mensen met een beperking- is vanwege hun lage inkomen en uitgavenpatroon financieel kwetsbaar. “Als je inkomen niet meestijgt met de uitgaven word je armer. Opvallend is dat we nu al vragen van klanten krijgen of ze hun spaargeld mogen aanspreken. “

Voorkomen dat mensen door het ijs zakken
“We zijn daar heel terughoudend in,” geeft Marjan aan, “Klanten hebben er lang en hard aan moeten werken om iets van een financiële reserve op te bouwen. En als die reserve weg is, word je enorm kwetsbaar met een klein inkomen. We willen voorkomen dat klanten door het ijs zakken. Het laatste dat je wilt is dat mensen in de schulden raken. Vanwege hun beperking kunnen veel klanten de risico’s niet goed overzien van wat er dan kan gebeuren.”

Budgetteren als spel
“Uit contacten met begeleiders merken we dat het een onderwerp is dat ook al op woonlocaties speelt waar veel van onze klanten wonen. Het is belangrijk dat klanten op tijd gestimuleerd worden om waar mogelijk geld te besparen. Vergelijk de prijzen en kies de goedkoopste. Je kunt er ook een spel van maken. Een andere tip die we wel geven is om te kiezen voor budgetuitjes. Dus met zijn allen naar de kinderboerderij gaan of wandelen in plaats van weer eens naar de Action gaan.”