Bij Mijn Geld en Zo krijgen we regelmatig vragen over de DigiD van cliënten. Misschien heeft het te maken met de CoronaCheck app waarmee je kunt laten zien dat je gevaccineerd bent. Voor deze app heb je je DigiD nodig. Alleen de cliënt zelf kan een DigiD aanvragen of beheren en kan eventueel de begeleider vragen om te helpen. Als bewindvoerder hebben we er geen toegang toe.
Alléén te gebruiken door de cliënt
Een DigiD is persoonsgebonden, net als een paspoort. Daarom mag een bewindvoerder juridisch gezien ook helemaal niet inloggen met de DigiD van zijn cliënt. Dit zou dan immers persoonsfraude betekenen. Je kunt alleen na een machtiging als privépersoon namens iemand anders de DigiD van iemand anders gebruiken, dus niet als organisatie. De bewindvoerders van Mijn Geld en Zo hebben dus geen DigiD van de cliënten.
Zelf DigiD aanvragen
Heeft een cliënt nog geen DigiD, dan kan deze, door de cliënt zelf, aangevraagd worden via www.digid.nl. De cliënt kan dan zelf regie houden over de DIGID door de DIGID app te gebruiken. Je kunt dan als begeleiding zaken regelen, maar alleen moet de cliënt dan akkoord geven door de gegevens van de app te gebruiken. Hij/zij houdt zelf de pincode van de app in bewaring en vult deze ook zelf in op de telefoon.